
Studiehåndbogen for HHX Ikast
I studiehåndbogen finder du alt det praktiske, der vigtigt at vide, når du er elev på Handelsgymnasiet Ikast-Brande.
Praktisk information
Der er mødepligt til al undervisning, og du skal hurtigst muligt give skolen besked, hvis du af en eller anden grund er forhindret i at deltage i undervisningen eller andre studieaktiviteter. Det gøres ved at indtaste en fraværsbesked i UMS eller ME-app
Hvis du bliver syg, skal du indtaste din fraværsmelding inden kl. 7.30 på første og alle efterfølgende sygedage.
Alt fravær registreres
Studievejlederen overvåger i samarbejde med kontaktlæreren udviklingen i fraværet, og indkalder elever med stort fravær til en bekymringssamtale. Hvis eleven ikke nedbringer sit fravær efter bekymringssamtalen med studievejlederen, indledes en fraværsprocedure med tre breve:
Brev 1: Eleven indkaldes til en ny samtale med studievejlederen
Brev 2: Eleven indkaldes til en samtale med uddannelseslederen
Brev 3: Eleven udmeldes
Kontaktlærer, studievejleder og uddannelsesleder vil positivt støtte eleven til at nedbringe fraværet, så proceduren kan stoppes.
Beslutning om afbrydelse af proceduren træffes bl.a. på baggrund af udviklingen i og årsagerne til fraværet. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at informere skolen om sygdom og andre årsager til fravær.
Time & tidsrum |
Pause |
1. time |
20 min. |
2. time |
5 min. |
3. time |
30 min. |
4. time 12:35 13:45 |
10 min. |
5. time 13:55 - 15:05 |
Alle ferier er med begge datoer inklusiv.
Du kan finde klassernes aktuelle studieplaner her. Gå ind i ”Menu” og vælg ”Studieplan”
Studieplanerne udformes ved starten af skoleåret af klassernes lærere. Hver klasse har sin egen studieplan, som indeholder beskrivelser af undervisningsforløb i de enkelte fag og på tværs af fagene. Studieplanerne giver et overblik over de temaer og undervisningsmaterialer, der arbejdes med i skoleåret.
Undervisningsbeskrivelser for de enkelte fag bliver lavet af lærerne ved slutningen af skoleåret. De viser i detaljer, hvad der er foregået i undervisningen.
Brugen af generativ kunstig intelligens (generativ AI) kan være et godt supplement til øvrige læringsmidler og -medier. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du på en god måde kan anvende generativ AI.
Transport og SU
Alle studerende på ungdomsuddannelser kan bestille et ungdomskort. Så får du ret til at køre gratis med tog og bus i dit takstområde.
Tjek den aktuelle pris og læs mere på ungdomskort.dk.
Bestilling og fornyelse af dit hypercard/uddannelseskort sker via Borger.dk
SU (Statens Uddannelsesstøtte) er den økonomiske hjælp, den danske stat giver unge over 18 år, der tager en uddannelse.
Du søger SU i minSU på su.dk. For at få adgang til minSU skal du bruge NemID, som du kan bestille på su.dk. Det tager noget tid at få signaturen, så bestil den i god tid. På den måde er du sikker på, at du kan få din SU til tiden.
Du kan tidligst søge SU 1 måned, før den dato, du kan få SU fra. Har du for eksempel ret til SU fra den 1. september, så kan du tidligst søge fra den 1. august. Det forudsætter dog, at du er fyldt 18 år, og at du har fået brev om, at du er optaget på uddannelsen.
Søg SU i god tid før uddannelsen starter, men lad være med at søge, før du har fået bekræftet, at du er optaget på uddannelsen.
Hvis du er for tidligt ude, kan du få et afslag på SU-ansøgningen, fordi uddannelsesstedet ikke har registreret dig endnu.
Vigtige datoer
Studiestart | 12. august 2024 |
Efterårsferie | 12. - 20. oktober 2024* |
Juleferie | 21. december 2024 - 5. januar 2025* |
Vinterferie | 8. - 16. februar 2025* |
Påskeferie | 12. - 21. april 2025* |
Kr. Himmelfartsferie | 29. maj - 1. juni 2025* |
Pinseferie | 7. - 9. juni 2025* |
Studenterfotografering | 26. juni 2025** |
Dimission | 27. juni 2025 kl. 10-12 |
Sommerferie | 28. juni - 10. august 2025* |
* Både start- og slutdato er inkluderet i ferien.
** Alle 3. års klasser fotograferes om formiddagen.
Studiestart | 11. august 2025 |
Efterårsferie | 11. - 19. oktober 2025* |
Juleferie | 20. december 2025 - 4. januar 2026* |
Vinterferie | 7. - 15. februar 2026* |
Påskeferie | 28. marts - 6. april 2026* |
Kr. Himmelfartsferie | 14. - 17. maj 2026* |
Pinseferie | 23. - 25. maj 2026* |
Studenterfotografering | 25. juni 2026** |
Dimission | 26. juni 2026 |
Sommerferie | 27. juni 2026 (opstart endnu ikke fastsat) |
* Både start- og slutdato er inkluderet i ferien.
** Alle 3. års klasser fotograferes om formiddagen.
Studiestart | 10. august 2026 |
Efterårsferie | 12. - 18. oktober 2026* |
Juleferie | 21. december 2026 - 3. januar 2027* |
Vinterferie | 15. - 21. februar 2027* |
Påskeferie | 22. - 29. marts 2027* |
Kr. Himmelfartsferie | 6. - 9. maj 2027* |
Pinseferie | 15. - 17. maj 2027* |
Studenterfotografering | 24. juni 2027 |
Dimission | 25. juni 2027 |
Sommerferie | 26. juni 2027** |
* Både start- og slutdato er inkluderet i ferien.
** Opstart i august 2027 endnu ikke fastsat.
I løbet af din gymnasietid skal du gennemføre:
- Mindst 10 skriftlige eller mundtlige eksamener (har du mere end 4 A-niveau fag øges antallet af eksamener med én for hvert ekstra A-fag). Skriftlig dansk er obligatorisk i 3.g. Ligeledes er mundtlig eksamen obligatorisk i studieområdeprojektet (SOP).
- Skriftlige eller mundtlige interne termins- og årsprøver eller andre prøver
Eksamener varierer med de forskellige studieretninger, men følgende ligger fast:
1. år | Grundforløb: Interne prøver i almen sprogforståelse og økonomisk grundforløb |
2. år |
|
3. år | Studieretningsprojekt (SOP) |
Retsgrundlaget kan findes på www.uvm.dk.
De lokale eksamensregler kan du læse mere om i eksamensreglementet.
Den gode Herningsholm-elev
På Herningsholm Erhvervsgymnasium har vi et sæt spilleregler for, hvordan vi omgås hinanden - studie- og ordensreglementet.
Her kan du læse om, hvad vi forventer af dig, når du er elev hos os.
Vi har også en digital politik, der omhandler en balanceret brug af digitale enheder.
Ved skolestart bliver du tildelt en buddy: En kammerat du skal sidde ved siden af i timerne. I skal tage jer lidt ekstra af hinanden i starten, så I altid har en at støtte jer til.
Derudover arbejder du og din buddy sammen, når I har gruppearbejde.
Du får en ny siddeplads cirka en gang om måneden, så du lærer flere fra klassen at kende.
Efter grundforløbet laves nye buddy-grupper, så du også kan føle dig tryg ved opstart i studieretningsklassen.
Herningsholm Erhvervsgymnasium har en antimobbestrategi, som du kan se her:
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier ønsker at være en uddannelsesinstitution, hvor ingen – hverken elever eller ansatte – udsættes for sexisme eller seksuel chikane.
Det er vigtigt for os, at du trygt kan gå i skole hver eneste dag. Vi er en skole, hvor der er fokus på den værdige og respektfulde tilgang til alle, der færdes på og omkring skolen.
På skolens hjemmeside kan du læse mere om vores fælles indsats imod sexisme, hvordan du skal forholde dig, og hvem du kan kontakte i forbindelse seksuelle krænkelser eller grænseoverskridende adfærd.
IT-retningslinjer og krav til IT-udstyr
Det er din pligt som bruger at efterleve disse retningslinjer, samt at gøre opmærksom på eventuelle overtrædelser af disse. Misbrug af Herningsholms IT-løsning til formål, som strider mod skolens interesser eller handlinger, som potentielt kan skade løsningen, kan medføre fratagelse af adgangsrettigheder og i særlige, alvorlige tilfælde, bortvisning fra Herningsholm.
Erklæring/accept: Når du vælger at logge ind på Herningsholm IT-løsning, er det ensbetydende med, at du bekræfter følgende:
- Du agter til enhver tid at agere som ansvarlig bruger på Herningsholms IT-løsning.
- På internettet vil du bestræbe dig på at repræsentere Herningsholm på værdig vis.
- Du vil efterleve disse retningslinjer, samt holde dig orienteret om forhold af betydning for din anvendelse af Herningsholms IT-løsning, og du agter at følge de henstillinger, der måtte blive bekendtgjort af Herningsholm.
Hvis du er i tvivl om retningslinjerne eller tolkningen heraf, kan du henvende dig til Herningsholms IT-center for nærmere forklaring.
IT-løsningen, dvs. hardware og software i form af pc’er, lokalnet, internet og printere, er anskaffet til brug for undervisningen på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier.
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasiers udstyr må ikke benyttes til andre aktiviteter end:
- Undervisning
- Løsning af stillede opgaver til støtte for undervisningen
- Egne fagligt relaterende eksperimenter
Kommerciel brug er ikke tilladt. Skolens udstyr må naturligvis kun benyttes til lovlige aktiviteter.
Adgang til Herningsholms IT-løsning, forudsætter studieaktivitet på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier.
Billedlegitimation bør til enhver tid medbringes i skole, idet man kan blive bedt om identifikation mht. ens forhold til Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier.
Herningsholm IT-center kan til enhver tid logge og undersøge samtlige aktiviteter, der finder sted på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasiers udstyr. Hvis der under disse kontroller findes piratsoftware og andet ulovligt materiale er Herningsholm IT-center i sin ret til at fjerne disse og uden varsel indberette den pågældende studerende til relevante myndigheder.
Hvis en bruger forhindrer denne kontrol ved eksempelvis at fjerne Herningsholm IT-centers rettigheder til filer og data på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasiers IT-løsning, betragtes dette som misbrug på linje med alle andre overtrædelser og kan i yderste konsekvens føre til fratagelse af adgang til løsningen og evt. bortvisning fra skolen.
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier anvender programmet ExamCookie i forbindelse med skriftlige prøver. Programmet anvendes til at undgå snyd og det er obligatorisk, at prøvedeltageren installerer programmet på sin maskine inden hver prøve. Læs mere om programmet her.
Brugernavn og password er personligt og må ikke overdrages til andre. Man forpligter sig til at skifte password jævnlig for at sikre, at ingen andre kender dette. Ved misbrug eller mistanke om misbrug skal man øjeblikkeligt underrette Herningsholm IT-center.
Alle brugere på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier har adgang til et personligt dataområde på serveren. Dette område er ikke tilgængeligt for andre end personen selv og Herningsholm IT-center. Hvis en bruger på uretmæssig vis får adgang til andres data, betragtes dette som misbrug.
Hvis du får kendskab til Persondata om andre end dig selv, er du forpligtet til straks at oplyse det til IT-afdelingen på telefon nummer 72 13 48 00 eller skolens DPO (Databeskyttelsesrådgiver) på nummer 25 42 48 18 eller 25 42 48 24.
Hvis en bruger benytter Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasiers udstyr til at skaffe sig adgang eller forsøge at skaffe sig adgang til IT-løsninger, som denne ikke retsmæssigt har adgang til, vil de relevante system ejere samt eventuelle myndigheder i yderste konsekvens blive underrettet.
Dette indebærer, at det er forbudt at:
- Kopiere skolens programmer
- Indlægge andre programmer på skolens udstyr af nogen art, herunder spil, shareware og freeware programmer. I særlige tilfælde kan indlæggelse af specifikke programmer aftales med Herningsholms IT-center
- Ændre i opsætningerne på pc'erne
- Sende SPAM-mail til andre både interne- og eksterne brugere.
Hvis Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier konstaterer ulovlig aktiviteter, kan brugerens navn samt beskrivelsen af aktiviteterne i yderste konsekvens blive overgivet til relevante interesseorganisationer og/eller myndigheder.
Opkobling af privat udstyr til Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasiers IT-løsning må alene ske trådløst. Der må under ingen omstændigheder tilkobles privat udstyr til skolens it-løsning ved brug af kabler uden forudgående skriftlig aftale fra Herningsholm IT-center.
Krav til IT-udstyr i forbindelse med uddannelse med Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier.
Herningsholms IT-infrastruktur understøtter alene anvendelsen af Microsoft-basrede computere, samt Apples OSX-baserede computere, da der i forbindelse med undervisningen anvendes programmer, som alene kan anvendes på disse platforme.
Chromebooks, Linus-baserede computere, iPads, mobiltelefoner og lignende kan derfor ikke anbefales som dagligt IT-værktøj, da funktionaliteten af disse er begrænset i forhold til undervisningen og de services (herunder print), der stilles til rådighed i forbindelse hermed.
Har du spørgsmål?

Marie Kvist Lund
Rektor

Kirsten Laila Holst
Uddannelsessekretær

Line Mortensen
Studie- og læsevejleder